انسان طبیعتا دوستدار جمال و زیبایی است و دوست دارد که در مقابل دیگران آراسته باشد. یکی از وجوه آراستگی نوع پوشش و لباسی است که به تن دارد و وجه دیگر آن آرایش کردن است.
پوشش یک امر طبیعی برای انسانها و از ممیزات او نسبت به دیگر موجودات است. آرایش هم رفتاری است که از تمایل انسان به خودآرایی نشأت میگیرد.
آراستگی ظاهر مانند سایر شئون زندگی انسان باید مطابق یک چهار چوب معقول و منطقی باشد و از اصول عرفی و شرعی تخطی نکند. آرایش ظاهر نباید مشمئز کننده باشد و بینندگان را با اکراه مواجه سازد؛ چرا که چنین چیزی با ذات فلسفه آرایش در تنافی خواهد بود.
اگر چه داشتن چهرهای زیبا و مطابق میل از اختیار انسان خارج است؛ اما آرایش و زینت، نعمتی است که خداوند آن را در اختیار همگان قرار داده است.
زینت در آموزههای دینی
آراستگی و زینت از اموری هست که در آموزههای دینی نیز پسندیده است و به آن سفارش شده است.
همواره افراط و تفریطها و کج فهمیها در این خصوص نیز مانند بسیاری از مسائل دینی دیگر مشکل ساز بوده است؛ به گونهای که عدهای دینداری را با بی سلیقگی و زشتی یک کاسه میکنند و با هر چیزی که موجب زیبایی شود برخورد میکنند و صدها دلیل میتراشند تا مردم را از زینتهای دنیوی منع سازند.
گاهی دیده میشود که با مدلهای جدید و زیبا در لباس و موی سر و … شدیدا مخالفت میکنند؛ اما بعد از سالها که این مدلها قدیمی شد خودشان از آن استفاده میکنند. البته مُدپرستی غلط است و موجب پایمال کردن اِعمال سلیقه و از بین رفتن حق انتخاب میشود؛ اما نوآوری در زینت و زیبایی تا آنجایی که موجب مفسده و ارتکاب گناه و ترویج مدگرایی کاذب نباشد، مانعی ندارد.
خداوند در قرآن کریم میفرماید:«قُلْ مَنْ حَرَّمَ زِینَهَ اللهِ الَّتِی أَخْرَجَ لِعِبادِهِ وَ الطَّیِّباتِ مِنَ الرِّزْقِ قُلْ هِیَ لِلَّذِینَ آمَنُوا فِی الْحَیاهِ الدُّنْیا خالِصَهً یَوْمَ الْقِیامَهِ کَذلِکَ نُفَصِّلُ الْآیاتِ لِقَوْمٍ یَعْلَمُون؛ بگو: چه کسى زینتهاى الهى را که براى بندگانش آفریده و نیز روزیهاى پاکیزه را حرام کرده؟ بگو: این زینتها و نعمتها براى افراد با ایمان در زندگى دنیا آفریده شده و در روز قیامت خالص متعلق به اینها است؛ بدین طریق آیات را براى مردم دانا بهطور مبسوط بیان مىکنیم.(اعراف/۳۲)
در حدیث است که «اِنَّ اللّهَ تَعالی یُحِبُّ مِنْ عَبْدِهِ إِذا خَرَجَ إِلی إخْوانِهِ أَنْ یَتَهَیّاَ لَهُمْ وَ یَتَجَمَّلَ؛خداوند متعال دوست دارد که بندهاش وقتی به سوى برادران خود بیرون میرود، خود را براى آنها منظم کند و خود را بیاراید.»وسائل الشیعه/ج۵/ص۱۱
از امیرالمؤمنین علیهالسلام نقل شده که فرمود:«و لِیتَزَیّنَ اَحَدُکُم لأَخیهِ الْمُسْلِمِ کما یتَزَینَ لِلْغَریبِ الَّذی یحِبُّ أَنْ یراه فی احسن الهَیئه؛ هر یک از شما براى برادرى که به دیدنتان آید خود را بیارائید، چنانکه مایلید براى ناآشنایی که در بهترین قیافه شما را ببیند، زینت مىکنید. (کافی/ج۶/ص۴۴۰)
زینت زنان
در این میان آراستگی و زینت زنان از ویژگی خاصی برخوردار است. معمولا زنان، نسبت به مردان تمایل بیشتری برای آراستن و زینت خود دارند و شاید بتوان گفت که آنچه از کلمه زینت به ذهن متبادر میشود، مخصوص بانوان است.
در اینجا نکته مهم این است که با توجه به اینکه به طور طبیعی، زن برای مرد از جاذبه جنسی برخوردار است و زینت، این جاذبه را مضاعف میکند، اگر منطقی و عاقلانه – جدای از شرع – در نظر بگیریم، به این نتیجه خواهیم رسید که حضور زن در جامعه باید عاری از هر گونه زینتی باشد که نظر مردان نامحرم را به خود جلب کند و محیط روانی جامعه را دچار اختلال سازد. حالا بماند که از نظر شرعی هم اینچنین است و نهیهایی در این رابطه وارد شده است.
تبعات منفی عدم رعایت این نکته در جامعه امروز مشهود است که چه فسادها و جنایاتی به همین دلیل در حال رخ دادن است. چه خانوادههایی که به این دلیل از هم پاشیده شده و آمار طلاق را افزایش داده و مفاسد دیگری که ریشه در این عامل دارد، فضای جامعه را پر کرده است.
خداوند در قرآن میفرماید که زنان نباید زینت خود را ظاهر کنند مگر آنچه که نمایان است.« وَ قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ وَ یَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَ لا یُبْدینَ زینَتَهُنَّ إِلاَّ ما ظَهَرَ مِنْها…؛و به زنان با ایمان بگو: دیدگان خود را از نامحرمان ببندند و فروج خود را حفظ کنند و زینت خود را جز آنچه که آشکار است نمایان نکنند. روسرىهاى خود را بر سینه خود افکنند و نباید زینت خود را آشکار سازند، جز براى شوهرانشان یا پدرانشان، یا پدر شوهرانشان، یا پسرانشان، یا پسران همسرانشان، یا برادرانشان، یا پسران برادرانشان، یا پسران خواهرانشان، یا زنان هم کیش خود، یا بردگان و کنیزانشان، یا مردان سفیهى که میل به زنان ندارند، یا کودکانى که از امور جنسى زنان آگاه نیستند.» (سوره نور/۳۱)
در اینکه منظور از زینتى که زنان باید آن را بپوشانند و همچنین زینت آشکارى که در اظهار آن مجازند چیست؟ در میان مفسران سخن بسیار است.
بعضى زینت پنهان را به معنى زینت طبیعى (اندام زیباى زن) گرفتهاند، در حالى که کلمه” زینت” به این معنى کمتر اطلاق مىشود.
بعضى دیگر آن را به معنى”محل زینت” گرفتهاند، زیرا آشکار کردن خود زینت مانند گوشواره و دستبند و بازوبند به تنهایى مانعى ندارد؛ اگر ممنوعیتى باشد، مربوط به محل این زینتها است، یعنى گوشها و گردن و دستها و بازوان.
بعضى دیگر آن را به معنى خود” زینت آلات” گرفتهاند، منتها در حالى که روى بدن قرار گرفته؛ و طبیعى است که آشکار کردن چنین زینتى توأم با آشکار کردن اندامى است که زینت بر آن قرار دارد.( تفسیر نمونه/ج۱۴/ص۴۳۹)
زینت و حضور در اجتماع
زن باید حس غریزی زینت آرایی را مدیریت کند و از مفسدهانگیزی پرهیز نماید تا فضای روانی جامعه را متلاطم نسازد و چشمهای نامحرمان را به دنبال خود نکشاند.
زینت کردن زن و در محیط جامعه قرارگرفتن از اموری است که در روایات با نهی جدی همراه شده است. در حدیثی از رسول اکرم نقل شده که فرمودند: زن اگر از خانه خودش با آرایش و زینت و معطر خارج شود و شوهرش به این کار او راضی باشد، به هر قدمی که آن زن بر میدارد، برای شوهرش، خانهای در جهنم بنا میگردد. (بحار الأنوار/ ج۱۰۰/ ص۲۴۹)
در این حدیث شریف اگرچه به عقاب مرد اشاره شده؛ ولی چون این عذاب به جهت رضایتمندی شوهر به این است که همسرش با آرایش بیرون بیاید و او هم به این کار راضی باشد، این مطلب را میرساند که اینگونه بیرون آمدن تا چه اندازه قبیح است که چنین عقاب خطرناکی را برای راضی بودن به همراه دارد؛ چه برسد به خود زن که فاعل این کار است.
فضیلت زینت کردن زن برای شوهر
نکته مهمی که در اینجا شایسته است به آن اشاره شود این است که برخلاف گناه و قبحی که آرایش زن در محیط عمومی دارد، زینت کردن زن برای شوهر فضیلت دارد و ثواب زیادی برای آن ذکر شده است.
در روایتی تزیین زن برای مرد از حقوق زن شمرده شده است: «و علیها أن تطیب بأطیب طیبها و تلبس أحسن ثیابها و تزین بأحسن زینتها ؛ بر زن است که برای شوهرش خوشبوترین عطرهایش را بزند و زیباترین لباسهایش را بپوشد و از زیباترین زینت هایش استفاده کند.» (الکافی/ج۵/ ص۵۰۸)
در روایتی که ویژگیهای بهترینِ زنان بیان شده، فرمودند:«… المتبرجه من زوجها الحصان عن غیره…؛برای شوهرش زینت و تبرّج داشته باشد و خودش را از غیر شوهرش حفظ کند.» (بحار الأنوار/ ج۱۰۰/ص۲۳۵)
این مطلب طبیعی است که وقتی زن برای شوهرش زینت کند، هم به حس غریزی زینت کردن، جامه عمل پوشانده و هم بخشی از آرامش روانی همسرش را تأمین کرده که در استحکام کانون خانواده نیز تأثیرگذار است. علاوه بر این، کاری کرده که رضایت خدا را هم داشته است.
نکته پایانی
آرایش و زینت برای خود حد و مرزی دارد. زینتی دارای ارزش است که به تجمل پرستی و شهرت تبدیل نشود و حریم عفاف رعایت شود؛ ریا و خودنمایی نباشد، در برابر چشمان شیطانی نامحرمان نباشد و فرهنگ غربی را وارد فرهنگ اسلامی نکند.