در سورۀ احزاب آیهای از آیات صریح در حجاب است که کنایه ندارد «یا أیها النبی»خطاب مستقیماً به پیغمبر است، نمیگوید «قل» تو برای دیگران بگو، پیغمبر را واسطه قرار نداده است، خود پروردگار مستقیم وارد شده است.
در باب توبۀ به درگاه خداوند، گاهی پیغمبر را واسطه قرار داده است «قل یا عبادی الذین أسرفوا علی أنفسهم لاتقنطوا من رحمه الله» به گناهکاران بگو ناامید نباشید بیایید درست توبه کنید من شما را قبول میکنم. اما در آیۀ حجاب خطاب مستقیما از خود حضرت حق می باشد رودربایستی هم با هیچکس ندارد، میفرماید: «یا أیها النبی قل لأزواجک و بناتک و نساء المؤمنین یدنین علیهن جلابیبهن ذلک أدنی أن یعرفن فلا یؤذین و کان الله غفورا رحیما» ای پیغمبر گرامی به زنان و دختران خود و زنان مؤمن بگو که خویشتن را به چادر بپوشانند که این کار برای این که آن ها به عفت و حریت شناخته شوند تا از تعرض و جسارت هوسرانان آزار نکشند بسیار نزدیکتر است و خدا بسیار آمرزنده و مهربان است.
«جلابیبهن» یک لغت عربی و جمع است که جلباب مفردش می شود. کتابهای لغت جلباب را اینگونه معنی کردهاند: پوشش گشاد پوشانندۀ سراپای بدن. شما از جلباب روسری و مانتو میفهمید. عرب به پارچۀ گشادی که وقتی زن سر میکند بدن را میپوشاند، حجم بدن و زیبایی بدن پنهان میشود، قد و قامت به درستی از زیر این پارچه پیدا نیست، و تمام بدن را فرا میگیرد را جلباب میگوید.
به زنان امت بگو، به دخترانت بگو، به زنان خودت هم بگو. مستقیم به تو دارم خطاب میکنم، خودم وارد مسألۀ حجاب شدهام که به تو دارم خطاب میکنم «یا أیها النبی» به همۀ این زنان بگو «یدنین علیهن من جلابیبهن» یعنی همۀ وجودشان نه فقط سرشان را «علیهن من جلابیبهن» این پارچۀ گشاد پوشاننده را «علیهن» نه «علی راسهن» به سراسر بدن بپوشانند. «ذلک أدنی أن یعرفن» این پوشش گشاد نزدیکتر به این حقیقت است که هر مردی و جوانی، زنی را با این پوشش کامل بدنی ببیند. به نظر آن مرد این زن پاکدامنی است «فلا یؤذین» متلک به او گفته نمیشود، از او دعوت به گناه نمیشود، از او دعوت به برقرارکردن ارتباط نامشروع نمیشود. خدا، خدای عالم به همه چیز است؟
برای این که در جامعه متلکگویی نباشد، برای این که در جامعه مردان بی تقوا زبان درازی به زنان نکنند. اگر این پوشش باشد مورد این آزارها قرار نمیگیرند «و کان الله غفورا رحیما» اگر بعضی از این خانمها قبلا در معرض دید مردان بودهاند حالا به این آیه عمل کنند، خودشان را بپوشانند من غفورم، گذشتۀ آن ها را میبخشم و رحیمم به آنها مهربان میشوم.
آیا در قرآن فقط این پوشش گشاد و پنهان کننده بدن و زیبایی زن مطرح است؟ نه، غیر از این پوشش یک پوشش دیگر هم در قرآن مطرح است که خداوند از آن پوشش تعبیر به خُمر کرده است. خُمر یعنی همین مقنعههایی که در مکه زنان مراکشی سرشان میباشد که کاملا مو و حجم سر را تا روی سینه میپوشاند. فقط یک مقدار گردی صورت پیداست، دیگر موی زن، گردن، سینه و گوشواره پیدا نیست. این را هم قرآن با امر واجب استعمال کرده است که زیر پوشش داشته باشند، مبادا یک وقت باد پاییزی سنگین است و چادرشان را رد کرد باز هم چشمها، زیباییها و زینتهای زن مسلمان را نبینند. بنابر این دو پوشش در قرآن مطرح است که هر دو باید باشد. یکی جلباب است و دیگر خُمر(به ضم) است.